NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
وَعَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
قَالَا حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
عَنْ ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ
وَعَمْرَةَ
عَنْ
عَائِشَةَ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
نَحْوَهُ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَكَذَلِكَ
رَوَاهُ يُونُسُ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
وَلَمْ
يُتَابِعْ
أَحَدٌ
مَالِكًا
عَلَى
عُرْوَةَ
عَنْ عَمْرَةَ
وَرَوَاهُ
مَعْمَرٌ
وَزِيَادُ
بْنُ سَعْدٍ
وَغَيْرِهِمَا
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ
عُرْوَةَ
عَنْ
عَائِشَةَ
Kuteybe b. Said ve Abdullah
b. Mesleme Leys'den; Leys îbn Şihab'den, o Urve ve Amra'dan; onlar da Hz. Aişe
vasıtasıyla Hz. .Peygamber (s.a.v.)'den önceki (2467) hadisin benzerini rivayet
etmişlerdir.
Ebû Dâvud dedi ki:
"Aynı şekilde o hadisi Yunus da Zühri'den rivayet etmiştir. Amra'dan
Urve'nin rivayet ettiği konusunda hiç kimse Mâlik'e muvafakat etmemiştir.
Hadisi Ma'mery Ziyad b. Sa'd ve başkaları "Zührf, Urve ve Aişe"
isnadıyla rivayet etmişlerdir.”
İzah:
Musannif Ebû Dâvud
bundan önceki numarada metni geçen hadisin değişik bir kaç senetten geldiğini
ifâde etmek için bu rivayetleri kitabına almıştır.
Önceki rivayetin
isnadına göre Malik, hadisi îbn Şihab'dan, îbn Şihab Urve'den Urve de Amra'dan
almıştır. Yani îbn Şihab'm şeyhi sadece Urve'dir. Amra da Urve'nin şeyhidir.
Buradaki rivayete göre Îbn Şihab hadisi hem Urve'den hem de Amra'dan almıştır.
Yani bu zatların ikisi de İbn Şihab'ın hocalarıdırlar.
İsnaddaki bu farklılık
hadisin sıhhatine zarar vermez. Çünkü İbn Şihab'm hadisi bir defa Urve'den bir
defada hem Urve hem de Amra'dan olmak üzere iki defa işitmiş olması mümkündür.
Ebû Dâvud farklı isnada
işaret ettiği rivayetten sonra yazdığı ta'Iikte aynı hadisi Yunus b. Zeyd'in
Zührî'den rivayet ettiğini söylemiş, arkasından da hadisi, "İbn Şihab
Urve'den, Urve de Amra'dan rivayet etmiştir" tarzındaki bir isnadı sadece
Mâlik'in söylediğini başkalarının böyle demediğini ilave etmiştir. Bununla
maksadı Mâlik'in isnadının zayıf olduğuna işaret etmektir.
Son talikte de hadisi
îbn Şihab ez-Zuhrî’ye rivayet eden zatın Urve olduğu, onun da doğrudan Hz.
Aişe'den naklettiği beyân edilmektedir. Yani bunda da araya Amra girmemiştir.